Podczas zebrania Komisji Oddziałowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Telekomunikacji w Krakowie w dniu 19 grudnia 2014r. omówiono następujące zagadnienia.

1. Sprawy bieżące (zapomogi losowe, inf. nt. zebrania OMPT 17.12.br).
2. Życzenia świąteczne.
3. Porozumienia dotyczące odejść dobrowolnych w 2015 r. w OPL i OCS.
4. Informacja na temat bieżących spraw w Grupie OPL.
5. Regulamin gospodarowania ZFŚS OCS.
6. Wybory Rady Pracowników w TP Teltech.
7. Wolne wnioski.

At.1. Sprawy bieżące (inf. nt. zebrania OMPT 17.12.br, zapomogi losowe).

W dniu 17 grudnia 2014 r odbyło się w Warszawie zebranie KMPT NSZZ "Solidarność". W trakcie spotkania omawiano bieżącą problematykę, min. pojawiały się pytania dotyczące zmian organizacyjnych w Grupie Orange Polska SA. Informacje te otrzymuje na bieżąco Rada Pracowników Orange PL, ale nie są one ujawniane, ze względu na klauzulę poufności tych informacji. Dotyczy to zarówno zmian w Pionie Sprzedażowym w związku z projektem - Makro ? Mikro?, gdzie od 1 stycznia zacznie funkcjonować 10 dystryktów,  jak też innymi projektami w pionach technicznych. Spore emocje budzi zwłaszcza propozycje przejścia w niektórych projektach Orange Polska SA na prowadzenie działalności gospodarczej i rozpoczęcie współpracy z określonymi podwykonawcami Grupy Orange. W takim przypadku Orange Polska S.A. wypłaci pracownikowi jednorazową odprawę. Ustalono, że w okresie obowiązywania Porozumienia, nie będzie to stałym elementem polityki zatrudnienia OPL. Nie są obecnie znane szczegóły tych projektów.

Zapomogi losowe

Komisja przyznała dwie zapomogi losowe dla Członków naszej KO.

At.2. Życzenia świąteczne.

Tradycyjnie jak co roku wpłynęły życzenia dla Członków naszej Komisji od Przewodniczącego Regionu Małopolskiego NSZZ "Solidarność" kol. Wojciecha Grzeszka, który życzy : "Zdrowych, pogodnych, pełnych rodzinnego ciepła Świąt Bożego Narodzenia oraz wszelkiej pomyślności w Nowym Roku".

Poseł na Sejm RP Andrzej Adamczyk przesłał życzenia:
"Na nadchodzące  Święta Bożego Narodzenia składam najserdeczniejsze życzenia radości, miłości i obfitych łask płynących z betlejemskiego żłobka".

Także Przewodniczący oraz cała Rada KO życzy wszystkim Członkom naszej Komisji Zdrowych, Wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz wszelkiej pomyślności w nadchodzącym 2015 roku.

At.3. Porozumienia dotyczące odejść dobrowolnych w 2015 r. w OPL i OCS.

3 grudnia 2014 r. w Warszawie zakończyły się trwające od 7 listopada br. konsultacje pracodawców Orange Polska S.A. i Orange Customer Service sp. z o.o. z organizacjami związkowymi, dotyczące zwolnień grupowych w 2015 r. Realizując  Umowę Społeczną zawartą na lata 2014-2015  podpisano porozumienia określających m.in. warunki odejść dobrowolnych w 2015 roku. Odejścia w okresie  od 1.01.2015 r. do 31.12.2015 r. obejmą maksymalnie:
- w Orange Polska S.A. 1100 pracowników,
- w Orange Customer Service  Sp. z o.o. 320 pracowników.

  • Pracownik, z którym zostanie do 31.12.2015 roku rozwiązana umowa o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika otrzyma odprawę w wysokości określonej w PUZP w OPL lub Zasadach Układowych w OCS.
  • Oferta ?odejść dobrowolnych? skierowania jest do pracowników objętych PUZP  lub Zasadami Układowymi, o zakładowym stażu pracy powyżej 10 lat na dzień rozwiązania stosunku pracy.
  • Pracownik ma prawo do dodatkowego odszkodowania, uzależnionego o zakładowego stażu pracy, jeżeli zostanie z nim rozwiązana umowa o pracę w trybie porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracownika w ramach odejść dobrowolnych.
  • Pracownikowi, któremu w 2015 roku brakuje nie więcej niż 12 lat do osiągnięcia wieku uprawniającego do nabycia prawa do emerytury, zostanie wypłacone dodatkowe odszkodowanie.
  • Pracownikowi, z którym zostanie rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracownika, zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa, jeśli w okresie do 31 grudnia 2016 roku nabyłby do niej prawo.

At.4. Informacja na temat bieżących spraw w Grupie OPL.

Realizacja Umowy Społecznej w OPL i OCS

7 listopada w trakcie spotkania przedstawicieli Orange Polska z organizacjami związkowymi została przedstawiona informacja nt. realizacji Umowy Społecznej w roku 2014 (stan na koniec września). Zaprezentowano dane dotyczące:
- ilości i struktury odejść w OPL i OCS,
- wysokości i struktury wypłat odpraw i odszkodowań,
- rekrutacji zewnętrznej,
- outsorsingu.

Orange Customer Service sp. z o.o.

W OCS działa od kilku lat Platforma Współpracy Społeczno-Operacyjnej OCS. PWSO w 2014 r. działa w ramach dotychczas funkcjonujących 4 streamów:
- Organizacja pracy i Komunikacja,

  • Garbacka Małgorzata
  • Sadowska-Kosiacka Renata

- Regulaminy i procedury pracy,

  • Orłowski Hubert

- Sprawy administracyjno-socjalne, Narzędzie i systemy,

  • Pełka Robert
  • Zielonka Ryszard

- Procesy i jakość obsługi klienta.

  • Walczak Marek

Wskaźnik NPS

Ponieważ wskaźnik NPS od jakiegoś czasu budzi sporo kontrowersji, KMPT NSZZ "Solidarność" wystosowała 30 września br. pismo do Pracodawcy w tej sprawie. Prezes OCS Pani Jolanta Dudek odpowiedziała,  że koncentracja na tym wskaźniku wynika z realizacji strategii OCS. Przypomnę, że NPS to wskaźnik satysfakcji Klienta, na który pracodawca w ostatnich kilku latach kładzie szczególny nacisk. Po stronie OCS problem NPS transakcyjnego podnoszony był wielokrotnie, zarówno na Radzie Pracowników jak i PWSO. Panuje pogląd, że pracownicy - najczęściej z pierwszej linii - są karani za błędy popełniane przez szereg komórek w naszej firmie i nie zawsze trafnych decyzji managerów różnych szczebli .

Regulamin gospodarowania ZFŚS OPL

Orange Polska poinformowała już emerytów, że od 1 stycznia 2015r nastąpi zmiana w ofercie świadczeń socjalnych w Orange Polska oraz zmianie miejsca załatwiania spraw socjalnych. NSZZ "Solidarność" nie podpisała się pod nowym regulaminem socjalnym, ale pracodawca i tak wprowadza go w życie z dniem 1 stycznia 2015r. W nowym regulaminie socjalnym dla emerytów pozostaje tylko  możliwość składania wniosków o zapomogi oraz wniosków o pożyczki mieszkaniowe ( żyrantem musi być pracownik). Wszelkie informacje na temat regulaminu będą dostępne od 1 stycznia na stronie pracodawcy : www.alumni.orange.pl

At.5. Regulamin gospodarowania ZFŚS OCS.

Orange Customer Service Sp. z o.o. przedstawiła prezentację  projektu zmian Regulaminu gospodarowania ZFŚS OCS.

Kierunki zmian
Podział na:
przyznawaną 1 raz do roku pomoc doraźną w max. wysokości

  • do 1-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę - gdy średni przychód na członka rodziny wynosi ponad 700,00 PLN,
  • do 1,5 krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę  - gdy średni przychód na członka rodziny wynosi do 700,00 PLN;

przyznawaną w udokumentowanej sytuacji losowej pomoc losową w max. wysokości :

  • do 2 krotnego minimalnego  wynagrodzenia za pracę .

Wypoczynek - kierunki zmian
DZIŚ: grusza ( zawieszona), wypoczynek zorganizowany do 2ch faktur, wypoczynek zorg. objazdowy do 15 faktur
Kierunki zmian:

  • dodatek do urlopu wypoczynkowego dla pracowników OCS po złożeniu wniosku (po zakończeniu urlopu) i spełnieniu określonych warunków:
  • świadczenie przyznawane raz na 2 lata,
  • wykorzystanie bieżącego urlopu wypoczynkowego, w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych,
  • ciągłość świadczenia z poprzednimi dofinansowaniami do wypoczynku,
  • wypoczynek zorganizowany dla dzieci do 19 lat pracowników, emerytów i rencistów - co roku,
  • dzieci niepełnosprawne oraz dotknięte przypadkami losowymi (co zostało stwierdzone odpowiednim   zaświadczeniem) ? mogą drugi raz w roku kalendarzowym ubiegać się o dofinansowanie do wypoczynku (przypadki losowe, np. śmierć bliskiego, nieszczęśliwy wypadek, nagła, ciężka choroba),

Organizowanie imprez oraz SKiT - dofinansowanie indywidualnych wniosków - sport, kultura, turystyka.

Kierunek zmian:


rezygnacja z dofinansowania wniosków indywidualnych SKiT w ww. formie,  przekierowanie działań w stronę karty kulturalnej lub innych rozwiązań imprezowych.

Podsumowanie kierunków zmian regulaminu gospodarowania ZFŚS OCS:

  • pomoc materialna - ograniczenie wysokości przyznawanych zapomóg,
  • dodatek do urlopu dla pracowników,
  • ograniczenie liczby załączników do wniosków socjalnych,
  • świadczenia socjalne przyznawane do wysokości naliczenia funduszu w danym roku na tę pozycję z możliwością przesunięcia środków.


At.6. Wybory Rady Pracowników w TP Teltech.

W dniach 17 - 19 listopada br. odbyły się wybory do Rady Pracowników TP Teltech, w tym trzecim do wielkości podmiocie Grupy OPL. Do Rady kandydowało 13 pracowników, w tym Marian Kaliski z Krakowa. Ponad trzystuosobową grupę pracowników w kadencji 2014 -2018  będzie reprezentować pięcioosobowa Rada w składzie: Michał Dławichowski z Warszawy, Barbara Jakubowska z Łodzi, Beata Kuźmińska , Grzegorz Rączkowski i Grażyna Ewa Szymańska z Warszawy. Obecnie TP Teltech prowadzi szeroką działalność. Zajmuje się budową infrastruktury (teletechnika, sieci szerokopasmowe, budowa sieci strukturalnych LAN/WLAN), utrzymanie i serwis sieci, monitoring, instalacje niskoprądowe, instalacja i serwis automatów, sprzedaż produktów.

Stefan Kopeć
Przewodniczący KO